Almanya’da her dokuz kadından biri meme kanseri oluyor



Almanya’da her dokuz kadından biri meme kanseri oluyor. Böylece bu, kadınlarda görülen kötü huylu tümörlerin başında geliyor.

Almanya’nın çeyrek milyona yakın nüfuslu bir şehrinin meme kanseri merkezinin senede 3500 kadında meme kanseri şüphesi veya bilinmeyen bulgu şeklinde kayıtlarına giriyor. Son yıllardaki gelişmelerle erken tanı ve müdahalelerle ve terapilerle yaşam şansı çok arttı. Hemde son 25 senede bu şans yarı yarıya arttı. Erken tanıda bu artış yüzde 90.

Peki mamografi tanı için yeterli mi? Genç kadınlarında sceening yaptırması gerekiyor mu? Ailemde meme kanseri olmuş biri varsa ne yapmalıyım gibi soruların cevabını örneklerle aşağıda sunuyoruz.

Kişi A: Benim 24 sene önce bir memem alındı tümörden dolayı. Tümör alındığında G1 safhasındaydı ve metastaz yapmamıştı. Terapiler yaptım ve ilaçlar aldım. Ondan bu yana hiç tümöre rastlanmadı. Her 3 senede mamografiye gidiyorumdum ama geçen sene gitmeyi unuttum. Şu an 74 yaşındayım. Artık daha gitmeli miyim? Sceening Hastalık sigortası tarafından 70 yaşına kadar üstleniliyor çünkü.

Cevap: Evet, mamografiye gitmeye mutlaka devam etmelisiniz. Hatta senede bir gitmelisiniz. Hastalığın tekrar nüksetmesindeki en büyük risk yaşlılıktır. Hastalık sigortası tarafından üstlenilen sceening 50-70 yaşları arasındaki kadınları kapsıyor. Bu politika tarafından seçilmiş bir zaman dilimi ama 70 yaşından yukarılarda hastalığın oluşmayacağı anlamına gelmiyor.

Kişi B: Sonbaharda kötü huylu bir tümörden dolayı bir göğsüm alındı. Wächterlymhknoten (lenf bezlerine) yayılmamıştı. Kemoterapi yapmama gerek görülmedi ama 11’ini şu an arkamda bıraktığım toplam 30 ışık terapisi göreceğim. Ayrıca 5 seneden fazladır Anti-Hormon ilacı alıyorum. Ben sportif biriyim, zayıfım ve çok iyi besleniyorum. Tümörün tekrar nüksetmemesi için neye dikkat etmeliyim?

Cevap: Siz gayet normal bir şekilde yaşamaya devam etmelisiniz. Sizin tümörünüz başlangıç aşamasında keşfedildi. Bundan dolayı hayatınızda kısıtlamalar yapmanıza gerek yok. Her 3 ayda bir kadın doktorunuza kontrole gitmeniz önemli.

Kişi C: Kanser hastalarının beslenmesine ilişkin bir kitap almak yararlı olur mu?

Cevap: Kanser hastalığının gelmesini engelleyici bir besin tarzı yok. Ama dengeli beslenmek genellikle önemlidir. Bu tür kitaplar dengeli ve vitaminli beslenmek adına önemli reçeteler sunuyor. Eğer bu konuda önerilere ihtiyacınız varsa böyle bir kitabı almak yararlıdır.

Kişi Ç: Her iki senede mamografi-screening’e gidiyorum ve arkasından kadın doktorum tarafından bir ultrason yaptırıyorum. Bununla kendimi rahat ve emniyette hissedebilir miyim?

Cevap: Önerilen senede bir kere momografi ve aynı anda birde ultrason yaptırmaktır. Ultrason ile tümörlerin yüzde 60’ı keşfediliyor mamografiyle yüzde 80’i. Ama ikisinin kombinasyonuyla (ikisinin beraber yapılmasıyla) yüzde 95’ini keşfediyor doktorlar. Yüzde yüz emniyet hiçbir zaman yok.

Kişi D: 47 yaşımda ilk defa bir meme ameliyatı geçirdim. O andan sonra toplam 3 kez ameliyat geçirdim. En son ameliyatta ilgili memem alındı. Benim sağlıklı 3 kızkardeşim var. Ama şu an 25 ve 27 yaşındaki iki kızım hakkında endişe duyuyorum. Onlar tehlike altında mı?

Cevap: Hayır, aile içinde aynı olaya maruz kalma oranı son derece düşük. Kızlarınız her sene bir kez ultrason yaptırmalıdır.

Kişi E: İlkbaharda bir memem alındı. 5 yıldan fazla Tamoxifen almam gerekiyormuş. Ama ilaç beni çok etkiliyor. Kemiklerim yürüyemeyeceğim kadar kötü ağrıyor. Ev doktorum bana ilacı her iki günde bir almam gerektiğini söylüyor. Ama bana alternatif olarak Aromatasehemmer (aromataz) ilacından bahsediyorlar. Onlardan kullanabilir miyim?

Cevap: Aksine kemik ağrılarına daha çok sebep olan ilaçtır Aromatasehemmer (aromataz). Tamoxifen aslında genellikle çok tolare edilebilen ilaçtır ve bu türden yan etkileri yoktur. Bundan dolayı kemik ağrılarınızın mutlaka başka bir sebebi vardır. Bir ortopedist tarafından muayene olun. Tamoxifen’i mutlaka her gün almalısınız. Yoksa etkisi yeterli olmaz.

Kişi F: Annem, annemin kardeşi ve onun halası meme kanserinden öldüler. Ben her sene bir kez mamografi ve ultrason yaptırıyorum. Doktorum bana mamografiyi daha geniş bir zamana yayarak yaptırmamı söylüyor, siz ne dersiniz?

Cevap: Burada doktorunuza katılmıyorum. Oluşabilecek bir tümörü mümkün olduğu kadar erken teşhis etmek için uluslararası bir öneridir senede bir Mamografi yaptırmak. Senede bir bunu yaptırarak ışına maruz kalmak o kadarda yüksek değildir.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Yıllara göre PKK tarafından şehid edilen Asker sayısı

Mustafa İslamoğlu'ndan ezber bozan zekat açıklaması